Sunday 15 November 2009

Filurer

Thailand är verkligen fullt av djur, kryp och konstiga men vackra växter. I morse (lördag) då jag cyklade från hotellet hem efter att ha ätit frukost, träffade jag först på två vattenbufflar, som inte är en ovanlig syn förstås. En liten bit längre fram på vägen skulle en jappe hoppa på sin skoter medans han höll i en nackad höna... strax efteråt gick två kor över vägen och tvingade mig att stanna så jag inte åkte rakt i dem. Varje dag är likadan, djur finns överallt! En massa hundar springer omkring, den ena en konstigare blandras än den andra - igår på beer garden kom en hund och satt sig under vårt bord - såg ut som en blandning av typ en jack russell och nån stor hundras (hundraser is not my strength ;) - benen såg riktigt oproportionella ut jämfört med kroppen. Nån vecka sen såg vi en hund som säkert hade lite hyena blod i sig, väldigt kufiskt utseende! Ingen skönhet precis... den hunden verkar bo nånstans här i våra knutar, för den ser man rätt ofta. Och på väg hem från Laem Singh idag kom det emot oss en hund som såg ut som en prickig nallebjörn... verkligen ett tidsfördriv att spana efter kufiska hundar ;)

På stranden träffar man ofta oxå på en hel massa djur. Sandkrabborna är en vanlig syn, oftast är dom rätt små, kropparna typ 3cm. Sen finns d jäkliga baddare vars kroppar e ca. 6-7 cm stora... finns några söta hundar (normalt utseende) som jagar krabborna längs med stranden - speciellt en söt vit-brun-svart en (liknar lite en jack russell) vars huvud man sällan ser, eftersom den gräver djuuupt in i krabbornas “bon” i jakt på en munsbit. Tassiga filurer!
Geckon är ju naturligtvis supervanliga att träffa på, både inne på rummet och ute, likaså alla små (och mindre små) kryp, det ena äckligare än det andra... Ett kryp som jag själv fascineras av är eldflugan! Utanför vårt bostadskomplex flyger det varje kväll mängder av eldflugor som blinkar till lite här som var, verkligen übermysigt, känns lite som i en ritad film :) undrar bara hur de ser ut close-up... B tror att de säkert har en liten grön lampa fäst i baken ;)

På onsdan, då vi hade vår ena lediga dag, träffade jag på Bang Tao Beach på två söta elefantungar - båda typ 3 år gamla och såååå söta! Fick en snabelkram av ena, och dess “päls” kändes otroligt overklig...för en som aldrig har klappat en elefant förr alltså :) Fick nog en bild, men tyvärr e den på telefonen - så får vänta med att ladda upp den, har nämligen inte sladden till telefonen med mig... :)

Idag var då vår andra lediga dag denna vecka, och en supernajs dag! Vi tre tjejer tog tag i cyklarna och åkte mot Laem Singh, en fin strand som ligger mellan Surin och Kamala. Cykelfärden dit var en pina, bara uppförsbacke kändes det som, men hemvägen var då desto skönare :) En fin strand verkligen, men den lär ha varit ännu finare ett år sen... nu var där ändå redan några stycken restauranger och ett mindre hav av solstolar. Klart turkost vatten och utsikt mot Kamala Beach, inte illa :) Plaskade mycket i vattnet i de stora vågorna, och bekantade oss med tre danska lite äldre och mindre håriga filurer, kul dag! Lurviga filurer träffade vi även här - en man kom fram med en söt liten apa som fick sitta på min arm när jag matade honom med jordnötter. Fin var han och väldigt snäll! Men man tycker ju nog synd om alla djuren, elefanter och apor som människor tjänar pengar på, hamnar gå på stränder i hettan dagarna i ända... stackars små filurer! Ap-bekantskapen finns förevigad på bild, som kommer inom kort :)

Hade alltså en riktigt skön ledig dag, sola och bada i piña colada typ (drack en coconut milk shake, yumm!) - ska se ifall vi orkar åka in till typ Phuket Town ikväll på nattmarknad, eller kanske blir det bio i Patong? Eller så tar vi det lugnt :) många alternativ, få se var vi hamnar!

(I slutet tog vi oss till hotellet, surfade en stund på nätet och begav oss sen till Rico’s, en restaurang i Bang Tao med svensk manager och jääääkligt god mat! Managern är jättetrevlig och kommer fram till varje bord och talar... o stället är annars oxå väldigt mysigt :) Efteråt cyklade vi hem via mutapölen och hoppade rätt fort i säng, som vanligt tröttar solen ut en så ofantligt myki att ögonen knappt hölls uppe under cykelfärden hem :)