Tuesday 3 November 2009

Tisdag

Äntligen är min cykel fixad! Har sprungit som en galning idag efter både engineering och maintenance och tjatat på dem så att de skulle få nåt gjort. Ofta då något behöver göras så säger thailändarna bara att yes yes I fix, okay? och sen fortsätter de med det de hållit på med och glömmer totalt bort det man just frågat dem om - detta har C talat om redan länge, eftersom hon hamnat ut för fenomenet gång efter gång, det gäller liksom “bara” att säga till dom att det måste göras nu och att helt enkelt dra dem i ärmen och se till att de gör nåt med en gång. Enklare sagt än gjort.
Anyways så försökte jag tala med våra engineers och förklara att “back wheel. is broken. You fix?” (glöm riktiga engelskan, man är tvungen att tala som dom för att dom skall förstå nåt) :) grabben kom och såg på cykeljäveln, frågade efter min cykelnykel som jag gav honom och han lovade fixa saken. Jaja, jag återvände för att se på cykeln typ 5 timmar senare, inget hade hänt. Surprise surprise! Åter igen på engineerjakt... samma grabbe hittade jag ingenstans, vilket var lite enerverande, han hade ju trots allt nykeln.
Njae, en annan grabbe kom och checkade situationen och det ända han sade var “oooh, very broken yes... no spare part. No spare part.” - No spare part, no new wheel? frågade jag honom och plötsligt förstod han ingenting. Tack gode gud för Kuhn Soranya (typ högsta chefens sekreterare), talade med henne (ja, hon förtår faktiskt största delen av den engelska man talar) och hon satte genast igång med att ringa flera samtal, talade med chefen och gav sitt ord för att saken skulle fixas. Cykeln skulle tydligen skickas iväg till en reparatör, men nykeln behövdes... Så åter igen dags för engineerjakt, men grabben var nog försvunnen for good liksom, he was nowhere to be found, greit! Efter att jag granskat hela hotellområdet minst tre gånger, for jag mot cykelstället, och japp, cykeln var borta - the damn thing was getting fixed! Jei! :)

Nu checkade jag precis innan middagen att cykeln är tillbaka i cykelstället MED en bakring fylld av luft, vilken lyx alltså! ...men utan cykellås. Nåja, ingen fara, det hör tydligen inte till thai mentaliteten att stjäla så borde nog ha en cykel kvar då jag vakanr imorn :) Morgonen var ett helvete idag, var tvungen att gå med en trasig cykel hela 6km i gassande sol medan thailändarna vid vägkanten log och pekade. Två stycken stannade mig på vägen och trodde sig kunna hjälpa, tills de såg hur punkterad ringen egentligen var och gav upp... så arbetsvägen idag tog ungefär dubbelt längre än normalt... och var trippelt svettigare.

Annars var dagen rätt basic, många nya barn men inte så värst mycket aktivitet bland dem - tar väl någon dag tills de blir bekväma nog att våga sig ut till lekplatsen utan sina föräldrar... Morgonens adventure day blev inställt och likaså kvällens crazy night, vilket var synd. Men har däremot målat med vattenfärger, haft ansiktsmålning och spelat lite pingis mot en australienare :) Och innan nån börjar läsa nåt mer in i det hela, så är han typ 12 år :) och han vann. En grej jag är lite hyper över är att vi idag suttit och lärt oss lite japanska! Yui, som jobbar med mig i miniland, kommer från Japan och vill mer än gärna lära oss lite av sitt eget språk - har nu präntat in siffrorna och vissa normala fraser, plus finslipat japanska tecknen, otroligt kul! Och tydligen såg mina japanska tecken riktigt proffsiga ut, Yui undrade om jag var halv-japan ;)

Vid början av kvällen såg jag och mina tre power girls (tre söta svenska tjejer som blivit rätt fästa vid mig) på Den Magiska Leksaksaffären, en av många filmer som finns i miniland. Även en söt mörkhyad tysk tjej joinade och verkade förstå mer än väntat av vad som pågick på rutan :) skönt jobb va, rita lite, måla lite och se lite på film - plus att man hinner på morgondopp innan jobbet sätter i gång, så som idag. En skön start på en skön dag!

Och idag även en rätt skön avslutning på dagen, för min egen del iaf - cykeln fixad and ready to go - men för C:s del blir hemfärden ett rent helvete liksom för mig några dar sen, nu var det hennes tur att få punktering. Typiskt! Så snart ska vi bege oss hemåt i mörkret - skall ta och se efter om laundry mannen redan har tvättat mina kläder som jag lämnade in i morse...lite lyx i vardagen, behöver inte tvätta kläderna själv ;) och dessutom betalar hotellet tvätten, 240 TBH 2 ggr i veckan - och tvätten kostar typ bara 80-100 TBH, vilket gör att lönen i princip lite ökar ;)

Näh, men nu hemåt och spendera en skön kväll förhoppningsvis utan några fler överraskningar... lite film och nåt gott att mumsa på, låter int så illa i mina öron :)

No comments:

Post a Comment