Saturday 7 November 2009

Day off! (lördag)

Gårdagskvällen var väldigt lyckad! Började kvällen med en breezer på “terassen” med L, C och två lokala som oxå jobbar på hotellet. Väldigt intressant, diskussionerna hade verkligen inget djup och det var otroligt svårt att förstå dem, fast de hade säkert ännu svårare att förstå oss... Flinade ihjäl oss när de försökte uttala våra namn, speciellt C:s namn hade dom lite problem med - Kalooline, Kolaalite (lät som Cola Light typ), varianterna var många! Försök fatta vilket svenskt namn det är frågan om ;)

Efter en breezer på terassen riktade vi cykelstyret mot Beer Garden, njöt av en drink eller två och spelade spel med tjejerna i baren, så söta och snälla tjejer! Hälsar på oss varje dag då vi cyklar förbi :) Tyvärr var inte svenska ägaren på plats, väldigt trevlig är gubben. Fortsatte därifrån till en restaurang/bar helt bredvid mutapölsstigen där C och jag spelade två omgångar biljard. Hon vann en gång, jag en. Lånade lite lokalt myggspray, men tvivlar på att det fungerade eftersom myggbetten ökat under natten ändå...
Anyway så var det en väldigt lyckad kväll, var hemma nångång kring 2.30 tror jag. Somnade som en stock och vaknade utvilad kring 10 i morse. Solen sken och termometern steg i höjden, så vi bestämde oss för att åka till stranden i Bang Tao.

På vägen stannade vi vid Svenska Caféet för frukost, caféet öppnade typ en vecka sen, o där får man bl.a. kanelbullar, köttbullar och kladdkaka :P Då vi anlände till hotellet och gick mot stranden kom C på en superb idé - hyra en longtailbåt och åka på utflykt? Japp, definitivt!
Så vi prutade med grabben nere vid stranden om en fyra timmars färd till Banana Island och Banana Beach, och startade vid lunchtid mot Banana Island för att snorkla. Damn va najs alltså!! Fint ställe, turkost klart vatten, fina klarblåa koraller, en massa olika fiskar i olika färger och former, jellyfish stora som megastora korgbollar... wow! Plaskade omkring Banana Island tillsammans med båtföraren som visade oss de bästa spaningsställena i ca 1h innan vi åkte mot Banana Beach för att äta lunch, sola och bada. Fin och lugn strand, var typ vi och kanske åtta andra... Åt “tsicken flied lice” och drack en god banana shake, simmade i turkost hav och solade... naturligtvis sprang jag också omkring och fotade ;)

På vägen hem somnade vi alla tre på båten när molnen började dra ihop sig, väldigt skönt! Var så mysigt med vattenstänk och allt guppande, love love love the sea! Strax innan vi tog i land i Bang Tao Beach hade vi turen att se massvis med fiskar, typ flygfiskar elr någo, som i jämn takt “hoppade” fram över vattnet i en ända stor klunga, såg otroligt fint ut! Tyvärr blev bilden inte nåt värst bra, men har en klar bild av det i huvu :)

Kvällen gick helt enkelt till att äta middag på hotellet, sen satte vi oss i receptionen framför varsin dator för att ta lite kontakt med omvärlden. Talade med pappa en god stund, för en gångs skulle var kontakten riktigt bra (Petsku, vi måst ta o testa på nytt ;)... och trots att det var min lediga dag fick jag bråka lite med några ungar, kul när de känner igen en och kommer fram och busar :)

Men nu ska jag ta o editera lite bilder från de senaste dagarna, sedan lite film - främst som bakgrundsljud, tror jag kommer att somna typ direkt när huvudet rör dynan :) har varit en spännande dag och solen tar verkligen på...!

Stora kramar till alla er där hemma, lovar att de som kommer o hälsar på kommer att få uppleva Banana Island med mig, sååå fint var det! :)