Thursday 29 October 2009

Torsdag: Skatter, ormar, face-painting och dikesdykning

Idag har varit en ytterst positiv dag, känns verkligen bra då man märker att barnen börjar känna igen en och vill komma och sitta hos en eller leka med en :) Början på dagen kan tänkas lite otäck av många - min första gång som maskot! Japp, resorten har tre olika filurer som dyker upp alltid nu och då för att umgås med barnen - och det är förstås vi som sköter den grejen. Ni kan tänka er att det svettas otroligt mycket när man har stora uppstoppade magar fästa på sig, lurviga byxor och rock med tjockt foder, lägg dessutom till +30° och gassande sol så har ni många mänskors värsta mardröm. Inte min dock, tyckte faktist om att vara en filur, trots stora svettpölar. Barnen blir otroligt glada och kommer fram och kramar en, skiner helt enkelt upp när nån av figurerna uppenbarar sig :)

Det stod alltså på agendan för morgonen för min del, efteråt fick barnen åka på skattjakt! Piraterna hade tappat bort sin skatt och behövde barnens hjälp, så tillsammans gick vi runt resort-området och letade efter kartbitar som skulle leda oss till skatten - otroligt hur skojigt det kan vara! Vid aktivitetens slut satte vi oss alla ner för att fika, lite kall saft med frukt och kex... hade tyvärr en objuden gäst på besök. När vi alla satt vid bordet ropar plötsligt Gee till (söt thailändsk förstärkning, en av många på miniland), hoppar och skuttar och pekar ner på mina fötter medan hon skriker sig hes. En typ 50-60cm lång smal grön orm slingrar sig alldeles vid mina fötter men lyckligtvis hann jag undan - och ormen den blev säkert lika skrämd som vi resten och slingrade snabbt iväg... aldrig mer tack! Den storyn har jag fått berätta resten av dagen för show teamet och andra intresserade, news travel fast around here.... ;)

Efter det lilla orm-momanget följde av creative time, dags att leka med lite pärlor - gjorde sådana där pärlplattor i olika former som sedan stryks för att smältas ihop, sådana man gjorde typ nångång på lågstadiet. Nostalgiskt. Lite teckningar hann vi oxå färga med barnen, törnrosa, maskotarna och racerbilar i olika format och färger. Min första egentliga “ansvaruppgift” var att sköta face-paintingen idag. I tisdags målade jag även några ungar, ett monster, en pirat och nåt tredje jag glömt. Idag var det hårda bud direkt - en fjäril med många små detaljer... blev dock rätt nöjd med resultatet :)
Innan dagen var slut hann vi ännu med vatten volleyboll, ah va kul! Under water games (som hålls 2-3 ggr/vecka i tillägg till crazy water games) får vi själva oxå delta i det roliga, dvs. plaska omkring i poolen, pricka korgar och råka i mål.

Dinner på hotellet följde, åt Naang Phan Nat eller nåt åt det hållet, otroligt gott med räkor, cashewnötter och bananchili! Därifrån åkte vi ett sjack till Tesco Lotus (åååh Tesco, brings back memories of Scotland...!) och inhandlade en del nödvändigheter, typ vatten, saft och tandkräm - helt löjligt vilka priser. Kvinnan i kön framför mig handlade typ två fulla matkassar och betalade endast 470BHT, vilket e cirkagurka 8,50€. Galet.
Vi fem, L, J, R, E och jag, åkte på en lång rad tillsammans därifrån, verkligen nyttigt med cykellampor! Åkte förbi marknaden som definitivt måste besökas soon, såg mysigt ut, speciellt matsidan. Anyways, här kommer dikedykar-delen - när vi svänger ut från Lotus parkering (var det annors finns skilda inmålade rutor för cyklarna) svänger sig R plötsligt om och frågar mig om jag alltså är finlandssvensk eller en finnfinne...av nån orsak tappar jag balansen och landar med cykeljäkeln i diket vid vägkanten..! Fick oss ett gott skratt for sure :) skrattet fortsatte även vid lägenheterna - satt ute på verandan med show teamet o L och diskuterade dittan och dattan, verkligen ett trevligt gäng! :)

Nu e klockan redan närmare midnatt, så fröken Nygård tackar och säger go’natt och hoppar i säng i ett väl nerkylt rum...

(annars, skaffade även idag ett thailändskt abonnemang som är i användning fr.o.m. idag - checka nummern på fejsbooooken ;) )

2 comments:

  1. huij huij huij ORMAR!!!!!!! fick kalla kårar ren här i datasalen, ush...å btw metodik e jätte jätte skoj, nooot

    haha, krasha ner i diket voi voi! men enligt the blog låter de jätte skoj där nere :)
    Kraaam!

    ReplyDelete
  2. ORM? HUJ!
    Åh, hoppas det finns bild på dig som maskot! <3 Låter som om du har det kul, bra! Kram från Åbo också!!

    ReplyDelete