Tuesday 27 October 2009

The arrival

Halvligger som bäst i min säng för de kommande 6 månaderna medan jag lyssnar på suset från utifrån. Alla vi arbetstagare på SunWing bor här i samma byggnad, både skandinaver och thailändare. Var “här” är kan jag tyvärr inte belysa er med, eftersom jag själv totalt irrade bort mig direkt när chauffören svängde ut från hotellets gård. Tror att vi möjligen bor lite söderut från Bang Tao, men kan under inga omständigheter vara säker. Ikväll får jag nog säkert reda på mer, skall nämligen om några timmar bege mig ut i trafiken på en cykel... vänster trafik, skotrar, rikshaw-liknande fordon och lilla jag på en cykel, ska definitivt bli intressant!

Själva flygresan gick riktigt bra, trots att jag totalt sov kanske 45min under första 10h:s flygfärden. Jag fick bredvid mig en söt liten thailändska som talade svenska och frågade intresserat varifrån Sverige jag kom. Drog igång den vanliga ramsan om finlandssvenskhet och kände mig nästan som hemma, trots att scenerna nedanför snabbt ändrade från ett höstigt Finland till ett exotiskt middle east. Det var verkligen härligt att sitta och titta ner på alla små och stora städer vi flög förbi, stjärnklart och bra sikt från dryga 13km ner till markytan - undrar om folk i Ryssland/Afganistan/Pakistan-området vet om att de har en stad som uppifrån ser ut som ett hjärta när belysningen är på? Otroligt vackert! Skulle inte thailändskan bredvid mig ha sovit just då och kameran inte varit på hatthyllan, hade jag definitivt förevigat den bilden. Fint!
När vi närmade oss Bangkok under tidiga morgontimmarna började det dra sig till moln och lilla Nipi missade tyvärr Himalaya och Mount Everest p.g.a. av sitt försök att slumra in...

Chocken av fukten och värmen slog emot när vi steg av planet. Bangkoks flygfält är annors nog inte världens mest logiska och lättorienterade, det måste sägas. Hittade trots allt rätt och satte mig ner bland thailändare av olika utseende för att vänta på flyget mot Phuket. Första gången ever som man som “vit” känt sig vara en minoritet, thailändare med munskydd satt och stod överallt. Åtminstone inte många finländare som hittade ner till Phuket denna gång, vilket var skönt.

Under flygresan blev vi serverade något jag tolkade som typiskt thailändskt. Någon typs majskaka/stuvning och en fluff pie (om jag kommer ihåg rätt) som bestod av ljusblå-färgad gelé i stil med en jelly shot och med smak av sött... saften däremot var väldigt god! Thailändska businessmannnen som satt bredvid mig försökte, liksom jag, hela 1h05min-långa flygresan slumra in, tror dock att han lyckades bättre än jag ifall man ska lita på snarkningarna.

“Någon kommer emot er” stod det i ett av de sista mailen jag fick innan jag hoppade på planet i Hfors. Det gällde alltså att hitta denna någon bland tiotals andra thailändska chaufförer som stod med med färggranna skyltar högt upp över huvudena. I slutet var det chauffören som hittade mig, inte tvärtom... Vägen till hotellet var intressant och spännande; första smaken av den thailändska trafiken med vatten buffalon lite här som var. Åkte genom små byar med massvis lokal befolkning, fina satsade hus sida vid sida med totala ruckel, verkligen stora kontraster. Och inte en chans att jag skulle köra här själv, för det första är trafiken rätt galen t.o.m. ute på landsbygden, men för det andra så fattar man ju inte vad det står på gatuskyltarna. Det gäller väl att försöka lära sig åtminstone lite thai för att dessa 6 mån skall gå relativt smärtfritt :)

Vid hotellet kom C, min lead, emot mig och visade vägen till våra bostäder. Det kom mycket ny info under bilresan “hem”, varav jag säkert glömt hälften redan. Med en hälsning att jag skulle ta en tupplur innan vi beger oss in i den thailändska trafiken, på cykel!, för att leta efter nåt att stoppa i oss, lämnade hon mig vid lägenheten och drog vidare. Så här har jag nu sussat sött i några timmar och skall småningom ut och utforska närområdet... One culture shock coming right up!

edit 19.30:

cykeläventyr i trafikhelvetet - check!
grand tour av resorten - check!
laundry money - check!
inloggningsfingeravtrycken fixade - check!
god thailändsk dinner på la Tosca (stirfry chicken with cashews and banana curry) - check!
träffat BAO-ansvarige M och L - check!
cyklat hem i mörkret o halvplaskat i mutapöl - check!

Mycket har man hunnit se under första dagen, o alla jag hittills träffat har varit übernajs! Thaikkuna såå snälla och glada så man bli själv oxå på glatt humör - t.o.m. helt random dudes på gatan moikkar på en, int precis som finnar int...
Imorn anländer ännu 6 st. nya arbetstagare, entertainment teamet och två team members :)

...jaa, o d lite knappt med nätet - inget nät (ännu iaf) i lägenheten, måst släpa med datorn till hotellrespan, elr sitta på datorerna i aulan, så kan vara lite knappt med kontakten här nu i början. Med andra ord är inläggen lite smått föråldrade, bare with me ;)

No comments:

Post a Comment