Tuesday 20 April 2010

Mutkia matkassa.

Ingen har knappast undgått att höra om Island och dess underbara oväntade vulkanutbrott. Aldrig på en miljon år hade man tänkt sig att ens hemresa skulle bli o lida p.g.a. ett vulkanutbrott!
Paniken här i Thailand angående islands askmoln började inte på allvar förrän kring torsdag, då fler och fler plan annullerades. Tommy, som hade flygbiljett hem på lördagen, var den första av oss som fick försöka påbörja sin hemresa. Dock utan framgång. Han flög på lördag eftermiddag till Bangkok, där han fick reda på att flyget var inställt och att Thai Airways inte hade som avsikt att varken hjälpa till att hitta ett hotell, eller betala för övernattningen. Som tur ställde arbetsgivaren upp och hjälpte honom med hotell inne i centrum.

Ingenting blev speciellt bättre av demonstrationerna som pågår i landets huvudstad... enligt T fanns det demonstranter överallt, och armén hade rest både taggtråd och staket för att hålla de två anhängarparterna i styr. Beväpnade män stod överallt och kaos rådde. Han fick trots allt en del intressanta foton och videoklipp, som vi tillsammans tittade på efter att han på måndagen återvänt till Phuket. Japp, han fick faktiskt sätta sig i en taxi till flygfältet och ta sig tillbaka till ruta ett för att vänta på vidare besked om hemresan. Smått irriterad och frustrerad fick han återta sin plats bland teamet...

Själv skulle min hemresa gå av stapeln imorn, dvs. på onsdag 21/4 - eller åtminstone var det den information jag fått. Flyget till Bangkok skulle lämna Phuket strax innan åtta på kvällen och flyget hem från Bangkok strax efter midnatt. Lyckligtvis surfade jag omkring på nätet och försökte hitta information, bl.a. via flygbolagets hemsida. På bolagets hemsida stod att man kunde uppdatera sin kontaktinformation för att få up-to-date information om flygen, så jag loggade gladeligen in med mitt bokningsnummer, bara för att chockerad upptäcka att datumet från hemresan inte var 22/4, utan 27/4 - flygbolaget hade visst bokat om mitt flyg och på något sätt "glömt" att informera mig om denna lilla ändring... Snacka om att vara smått konfys. Ett samtal till huvudkontoret av min chef bekräftade att mitt hemflyg verkligen ändrats... så det gällde att hastigt anpassa sig till den nya vändningen. Minst sagt var jag ju lite ledsen och nere, men nu börjar jag redan vänja mig vid tanken... om inte annat så har jag nu i varje fall tid att åka omkring och fota allt jag orkar och vill :) Always look on the bright side of life, right?
Nu gäller det bara att hålla tummarna för att flyget den 27/4 skall hitta ända fram, för snart orkar jag inte mer med mera strul. Att detta skulle hända precis då vi skulle åka hem efter vår långa vistelse här i Thailand....

No comments:

Post a Comment