Monday 12 April 2010

J-9

Snart är paradisvistelsen slut för min del, i varje fall för denna gång. Fick i veckan veta av hk att jag flyger hem till våriga Finland den 21.4 - med andra ord avslog dom vårt förslag om att låta oss resa upp till Bangkok och se oss omkring i ett par dagar, o åka hem först kring 24.4. Oj voi.
Känslorna är delade, å en sida kommer jag att sakna alla här, alla mysiga och mindre mysiga ställen i Bangtao och hela Phuket, Starbucks kaffe m.m, men ni ska veta att det ska bli hur skönt som helst att komma hem till ett system som fungerar och där saker och ting fixas då man ber om det, och förstås ska det bli überskönt att se alla igen!!

Grejer jag saknar hemifrån:
- Vänner och familj, såklart
- Rågbröd o karelska piroger
- FRISK luft!
- Bastu!
- Fitness-flingor (e less på müsli o coco-pops!)
- Att köra bil och sjunga i takt till hög musik från bilstereon
- Esplanad caféets toscabullar :)
- Akademens pocket-avdelning
- Snabb internet. HEMMA.
- Att få gå i jeans
- Varma kanelbullar och mammas pannkaka :P
- Bussar och taxin som kommer i tid
- Sade jag redan...FRISK luft?

Grejer jag INTE kommer att sakna från Thailand:
- Otrevliga thailändare i receptionen som fattar noll och gör ännu mindre
- Tyska, serbiska, ryska och italienska ungar som int fattar ett ord engelska men ändå ska vara med på varenda aktivitet (!)
- Otrevliga ryssar som skriker åt en på ryska om god knows what.
- Thailändska mentaliteten, "I fix, I fix" men ändå fixas nada.
- Seg internetuppkoppling
- La Tascas mat, som kommer ut ur öronen vid det här laget...
- Stora äckliga skalbaggar som flyger omkring utan att veta vad som e upp och ner eller höger eller vänster, och som låter som stuckna grisar under dygnets varenda timme.
- Moskéerna som väcker en prick klockan 5 varje morgon genom att ropa ut i högtalare nåt man varken fattar eller vill fatta.
- Taxin som ALDRIG kommer i tid, och ALDRIG till det ställe man beställt.
- L & B sången, alla svettiga walks, lek och skvätt i poolen och störande skattjakter med 5-10 barn (helt kul då antalet barn är större)
- Sist och minst kommer jag INTE att sakna att cykla genom mutapölen på kvällen då det är beckmörkt

Grejer jag kommer att sakna från Thailand:
- Billiga priser
- Starbucks kaffe, mmmm...
- Alla vänliga leenden
- Wevi som säljer utflykter på hotellet
- Alla sköna och roliga stunder med underbara barn
- Nok & Jos Penne Ogasta-pasta, för att inte tala om Nok & Jo (och Sherry) themselves :) vilka sköna människor!
- Bacardi Breezer Lichi
- Similan Islands, Phi Phi, Surin Beach, Laem Singh, Nai Thon.... alla underbara ställen..
- Solen och värmen, till en viss grad :)
- CC Double O, Fashion Gallery och De Fry 01-butikerna :)
- Känslan av att åka moppe på fel sida av vägen
- Komiska grejer som att ställa sig upp o stå under nationalsången innan bion börjar
- Banana Pancakes by the old lady on Bangtao Market
- Alla mina sköna arbetskamrater!!
- Galna vattenpolo-matcher mot pappor och mammor som tar spelet på blodigaste allvar :)
- Vicky, Am, Gee, Yui, Rose och Cristina som gör varje dag så mycket kuligare och mer njutbar
- Att bada i havet, sola på stranden, leka i poolen och ta massage på stranden
- Sist och slutligen, alla nya erfarenheter och äventyr :)

Ibland e det bra med listor för att se vad som varit bra o dåligt, men nu får det vara nog. Kort och gott, halvåret här på andra sidan jorden har varit minst sagt givande och superbt, jag är så många upplevelser och erfarenheter rikare och har träffat så otroligt många underbara människor som jag aldrig kommer att glömma! Visst har det varit lite tungt ibland, speciellt under juletid, men trots allt har detta varit en erfarenhet jag aldrig skulle byta bort :)
...och nu får jag inlägget att låta som om det var det sista (vilket det högst antagligen, med tanke på hur o-ofta jag skrivit blogg hittills, är...men...), men händer det nåt out of the ordinary under dom sista dagarna så lovar jag uppdatera er, annars så ses vi alla riktigt snart!! :) Can't wait!

No comments:

Post a Comment